08.2010
„Adorno își începe cartea sa Trei studii pe Hegel cu o respingere a întrebării tradiționale în legătură cu Hegel, exemplificată de titlul lucrării lui Benedetto Croce: Ce e viu și ce e mort în filosofia lui Hegel? O asemenea întrebare presupune, din partea autorului, adoptarea unei poziții arogante, de judecător al trecutului; însă atunci când avem de-a face cu un filosof mare cu adevărat, întrebarea care ar trebui să fie pusă privește nu ce anume ar mai avea filosoful să ne spună nouă, ce mai poate el însemna pentru noi, ci mai degrabă cea opusă, și anume: ce suntem noi, situația noastră actuală, în ochii lui, cum ar apărea epoca noastră în gândirea lui? Același lucru ar trebui să se aplice și la comnism: în loc să punem întrebarea evidentă „Este oare ideea comunismului încă pertinentă astăzi, mai poate fi ea folosită ca instrument de analiză și de practică politică?”, ar trebui să punem întrebarea opusă: „Cum arată ceea ce spunem noi astăzi din pespectiva ideii comunismului?” În asta constă dialectică Noului și a Vechiului: tocmai aceia care propun în mod repetat crearea a noi termeni („societate postmodernă”, „societate de risc”, „societate informațională”, „societate post-industrială”) cu scopul de a surprinde ceea ce are loc astăzi sunt cei care ratează contururile a ceea ce e cu adevărat Nou. Singura modalitate de a surprinde adevărata noutate a Noului constă în a analiza lumea prin prisma ceea ce era „etern” în Vechi. Dacă ideea comunismului este o idee „eternă”, atunci ea funcționează ca o „universalitate concretă” în sensul hegelian: este eternă nu în sensul unei serii de calități abstract-universale care ar putea fi aplicate pretutindeni, ci în sensul că trebuie să fie reinventată în fiecare nouă situație istorică”.
„Într-o democrație, fiecare cetățean de rând este efectiv un rege – dar un rege într-o monarhie constituțională, un monarh care decide numai formal, a cărui funcție este doar cea de a semna măsurile propuse de administrația executivă. Acesta e motivul pentru care marea problemă a ritualurilor democratice este omoloagă marii probleme din monarhia constituțională: cum să protejăm demnitatea regelui? Cum să menținem aparența că regale ia deciziile, când cu toții știm că asta nu e adevărat?”
http://www.versobooks.com/books/tuvwxyz/xyz-titles/zizek_s_first_as_tragedy.shtml
|